Intensiv Zen Tr¾ning i Sogen-ji 1 - Sanzen
Tim
Pallis
I august
1994 fik jeg orlov fra mit arbejde pŒ Det kongelige Bibliotek for at studere zen i Japan. Jeg fl¿j fra K¿benhavn via
Amsterdam og Soul til Osaka, og endelig var jeg igen i Kyoto efter 15 Œrs
frav¾r.
Som
altid pŒ denne Œrstid var det ulideligt varmt i Kyoto, men det tager man gerne
med i gensynets gl¾de. Kyoto er stadig en dejlig by, en byernes by med en
velbevaret basis af japansk kulturhistorie, sk¿nt meget har forandret sig til
det modsatte igennem Œrene.
Da jeg
kom til Kyoto f¿rste gang i 1969, var der kun 50.000 biler, nu var der 500.000,
og hver gang et smukt gammelt hus forfaldt og blev revet ned, byggede de en ny grim kulisse op i stedet for. Det
er dem jeg kalder plastikdŒser.
Japanerne
har en meget fin sans for noget smukt og ¾delt, men de har ingen sans for det
grimme, og kan derfor slet ikke se, at de er ved at afskaffe den smukke
kulturarv og ¿del¾gge deres omgivelser med nyt grimt byggeri. Der er ingen
byggeklausuler, og alle er slaver af gak-gak liberalismes grŒdige h¾rgen.
Japan er
derfor blevet et Œndsfattigt forbrugervanvid af v¾rste skuffe, hvor det eneste
der t¾ller er penge og navn. Men alligevel er Kyoto's smukke templer stadig en
vidunderlig oplevelse.
Selv om
det er blevet smŒ dyrt at v¾re turist de sk¿nne steder, er der i Kyoto er sŒdan
rigdom af sk¿nhed og kultur, at det vil tage mŒneder, at komme igennem det
meste. Det kan dog til tider v¾re sv¾rt at finde den dybe ro i tempelhaverne pŒ
grund af en endel¿s str¿m af st¿jende skoleb¿rn og turister.
PŒ vejen
til zen tr¾ningen i Sogen-ji fik jeg
med udsigten fra vinduerne i eksprestoget Shinkansen fra Kyoto til Okayama
bekr¾ftet mine bange anelser om, at der nu faktisk er tale om Žt stort byomrŒde
fra Tokyo, Nagoya, Kyoto, Osaka, Kobe og helt til Himeiji. F¿rst efter Himeiji
viser der sig enkelte marker og lidt natur, men snart er man inde i Okayama
amts store industri og byomrŒde.
Jeg
ankom til Rinzai zen klosteret Sogen-ji
dagen f¿r stedets Roshi (gammel
l¾rer) Shodo Harada rejste pŒ sit Œrlige bes¿g til Tahoma Sogen-ji pŒ Whidbay
Island i Washington State. Som sŒ mange andre zen l¾rere f¿r ham, har Shodo Harada fŒet elever i USA, som ¿nsker,
at han skal etablere sig dŽr og l¾re amerikanerne at praktisere Buddhas dharma pŒ den rigtige mŒde.
Nu har
de k¿bt et sted til ham i hŒb om, at han vil komme til USA, men sp¿rgsmŒlet er
om han virkelig kan forlade Japan helt. Det er dog en kendsgerning, at Japans
unge ikke l¾ngere er interesseret i zen
tr¾ning. Der er stadig flere i Vesten, som s¿ger dharmaen, sk¿nt dŽt ogsŒ ser ud til at ebbe ud.
Det gŒr
ikke sŒ godt for traditionel Rinzai zen
i ¯sten. Den smule tr¾ning, der endnu er tilbage i de store gamle Rinzai zen klostre begr¾nser sig til en
tr¾ning af de unge s¿nner i de smŒ familietempler under hovedtemplet. Det tager
fra Žt til tre Œr at fŒ en slags autorisation fra klosterets tr¾ningsskole (Sōdō),
sŒledes at den unge munk pŒ et eller andet tidspunkt kan overtage
forpligtelserne som zen pr¾st i
familiens tempel.
Shodo
Harada Roshi tr¾ner ikke den slags munke, fordi han kun vil tr¾ne munke og
l¾gfolk, som er oprigtigt interesseret i zen.
Det er dem, der s¿ger en erkendelse eller afklaring af deres spirituelle s¿gen.
Hvad er Buddhas oplysning eller opvŒgnen? Zen
buddhismen er Žn af de fŒ praktiske religioner, som l¾gger v¾gt pŒ, at det er
muligt her i livet at realisere sin egen og alle tings egentlige natur.
Jeg traf
Shodo Harada Roshi i K¿benhavn i forŒret 1993. Zen Buddhistisk Forening havde inviteret ham til at vejlede en
intensiv meditations uge - en sŒkaldt sesshin.
Han gav to foredrag om zen, f¿rst i
Buddhistisk Forum og dern¾st pŒ Nationalmuseet i forbindelse med et kalligrafi show.
Jeg har
m¿dt flere store zen mestre og zen l¾rere i de mange Œr, jeg har
besk¾ftiget mig med zen. Men det var
kun anden gang jeg m¿dte denne s¾rlige type Rinzai zen Roshi, som lagde v¾gt pŒ en meget bestemt Œndedr¾tsteknik, som man
l¾rer i den zen tradition, som hedder
Otokan zen. Harada Roshi's lange,
dybe udŒndings teknik er ikke v¾sentlig forskellig fra den tr¾ning, som jeg var
bekendt med fra min f¿rste Œndedr¾ts Roshi
Nanrei Sōhaku Kobori (1918-92).
MŒske er
det fordi de begge kommer fra den samme Rinzai
zen tradition i Japan. "O" i Otokan
stŒr for Daio Kokushi (1235-1309), "to" for Daito Kokushi (1282-1338)
og "kan" for Kanzan Egen (1277-1360).
Kanzan,
som var elev af Daito Kokushi, blev grundl¾gger af Myoshin-ji. Daito Kokushi,
som var elev af Daio Kokushi, blev grundl¾gger af Daitoku-ji. Disse tre
japanske zen mestre var de f¿rste
Œndelige arvinger i Japan af en kinesisk Rinzai
zen dharma linje ved navn Yogi skolen, som Daio Kokushi
videref¿rte i Japan efter at have fuldf¿rt sin tr¾ning i Kina.
Den
japanske zen mester Hakuin Zenji
(1685-1768), som alle Rinzai zen dharma linjer i Japan i dag stammer fra,
kommer ogsŒ fra denne zen arvef¿lge.
Min f¿rste zen l¾rer Sōhaku
Kobori var abbed i Daitoku-ji, men havde gennemf¿rt det meste af sin tr¾ning i
Myoshin-ji, og Shodo Harada Roshi er elev af Mumon Yamada Roshi (1900-1988),
som var Kancho (en slags biskob) i
Myoshin-ji. Det er samme dharma linje
og kaldes altsŒ Otokan zen.
Jeg var
ikke pŒ udkik efter en ny l¾rer efter Sōhaku Kobori's d¿d i 1992, men
m¿det med Harada Roshi efterlod et s¾rdeles positivt indtryk af en meget
menneskelig l¾rer, som var glad for at finde en interesse for zen hos nogle folk i K¿benhavn, der i
forvejen var kendt med kendt med zazen tr¾ningen.
Tre danskere havde allerede v¾ret Žt Œr i Sogenji, nemlig Tommy Rasmussen,
Claus Nordstr¿m og Mia Rasmussen, og de havde alle haft et godt udbytte af
tr¾ningen der.
I Zen Buddhistisk Forening var vi lige
siden midten af firserne opm¾rksomme pŒ Sogen-ji som et kloster, hvor
vesterl¾ndinge uden kendskab til japansk, men med erfaring i zazen og et seri¿st engagement i zen, kunne tr¾ne under en af de bedste
Rinzai zen l¾rere i verden idag.
Grunden
til, at zen studerende fra Vesten kan
komme der, er i al v¾sentlighed den, at Shodo Harada Roshi i Sogen-ji har en
engelsk overs¾tter og lang tids praktikant ved navn Priscilla Daichi Storandt.
Jeg traf hende f¿rste gang i Kyoto i 1977, da jeg tr¾nede i Reiun-in i Myoshin-ji
hos l¾gmandsgruppen FAS Society. Sammen med Harada Roshi startede hun i 1982
Sogen-ji, som en moderne zen
tr¾ningsskole for begge k¿n og alle nationaliteter.
Jeg
havde l¾nge ¿nsket at vende tilbage til et zen
kloster i Japan for at tr¾ne intensivt i l¾ngere tid under en god zen l¾rer. Nu blev jeg klar over, at
Sogen-ji mŒtte v¾re stedet. Jeg havde i mŒnederne efter Harada Roshi's bes¿g i
K¿benhavn en interessant brevveksling med ham om mit zen engagement, hvoraf det fremgik, at jeg nok havde et h¾ngeparti
i min tr¾ning og udvikling, som jeg pŒ et eller andet tidspunkt mŒtte til Sogen-ji
for at l¿se.
Der er
altid mange forskellige grunde til at tage en betydningsfuld beslutning, som
kan flytte p¾le. Vort almindelige liv er altid et v¾v af sammenh¾nge som
betinger et valg, som har betydning. Det v¾sentlige for mig var at blive helt
pŒ det rene med dŽt, som i zen
buddhismen kaldes den "pludselige" eller bedre den "umiddelbare
opvŒgnen", og dŽt, som i den forbindelse kaldes den "store d¿d"
og den "store oplysning".
Jeg
havde pŒ det tidspunkt tr¾net i zen til
husbehov i 25 Œr, og kendte derfor lidt til de forskellige nuancer ved en
intensiv praksis. Med mellemrum havde jeg i praksis haft nogle s¾rlige ¿jeblikke,
hvor en forstŒelse sŒ at sige faldt pŒ plads, ikke bare intellektuelt, men ogsŒ
eksistentielt.
Disse
¿jeblikke fik n¾sten alle en eller anden betydning for mit liv. Men nŒr jeg
skal v¾re helt ¾rlig, var det ikke den unikke pludselige erkendelse, som jeg
formoder eksisterer, og som ethvert menneske kan erfare, og som alle zen buddhister
dr¿mmer om at realisere for at blive "oplyst" om alle tings egentlige natur. Det var sŒledes meget
vigtigt for mig Žn gang for alle at g¿re en ganske s¾rlig indsats for at
afklare disse sp¿rgsmŒl.
Da jeg
endelig befandt mig i Sogen-ji pŒ en uddannelsesorlov fra min arbejdsplads Det
kongelige Bibliotek, var jeg klar over, at jeg sandsynligvis ikke senere i mit
liv ville fŒ denne chance, sŒ det var nu eller aldrig. PŒ den anden side kendte
jeg godt det lumske ved foretagendet, at netop en str¾ben efter sŒdan noget,
ville fŒ det til at vige bort som en horisont jeg ikke kunne nŒ. Men dette
dilemma havde allerede v¾ret hos mig sŒ l¾nge, at det var blevet min vej.
Ordet
"oplysning", som pŒ engelsk hedder "enlightenment",
betegner bŒde i buddhismen og i hinduismen en opdagelse, som er ensbetydende
med en s¾rlig befriet eller afklaret bevidsthedstilstand. Den, som er blevet
"oplyst", er nu en "buddha", eller en jivamukti, som har realiseret sin egentlige natur eller virkelighedens sande natur og erkendt bussho
(buddhanaturen), nirvana (fred), prajna (visdom), sunyata (tomhed) eller atman
(selvet), turiya (den fjerde
tilstand), eller sahaja-avastha (den
naturlige tilstand).
Det
betyder alt sammen, at den "oplyste" er blevet befriet for
"livets hjul", "f¿dsel og d¿d", hvilket vil sige samsaras onde cirkel af gensidige
betingende faktorer i menneskelivet, som fastholder Žn i en sump af ¿nsker og
forventninger, bestr¾belser og h¾mninger, kritik og modvilje, misforstŒelser og
vrangforestillinger. Det er en helt anden bevidsthedsverden, som Œbner sig for
den "oplyste", en helt anden eksistenssituation end vi er vandt til
fra vor s¾dvanlige "uoplyste" opfattelse af verden.
Dette er
den popul¾re forstŒelse af ordet "oplysning", som vi kan finde i alle
b¿ger om buddhisme eller hinduisme. Det oprindelige sanskrit ord, som i Vesten uheldigvis er blevet oversat med
"oplysning" er bodhi, som
helt bogstaveligt betyder "opvŒgnen".
Ordene bodhi og buddha kommer af samme sproglige
rod nemlig budd, som betyder "at
vŒgne", eller "at fŒ ¿jnene op" eller "at v¾re
ŒrvŒgen". Titlen "buddha" betyder derfor, "den som er
vŒgnet op", eller "den som har fŒet ¿jnene op", eller "den
som er ŒrvŒgen", eller "den som er kommet til en universel bevidsthed".
Denne
betydning af bodhi er mŒske ikke sŒ
forskellig fra den religi¿se oplevelse, som man i kristendommen kalder en
"v¾kkelse". Det er meget kedeligt, at ordet bodhi i sin tid blev oversat som "oplysning", fordi det
dermed bliver meningsfuldt at tale om "at v¾re eller blive oplyst".
Man
forlanger, at ens zen l¾rer skal v¾re
en "oplyst mester", og man kr¾ver derfor ogsŒ af sig selv, at ens zen tr¾ning skal f¿re til, at man selv
bliver "oplyst", og begŒr dermed den fejl at personificere og objektivere
den vŒgenhed eller ŒrvŒgenhed, som allerede er ens egentlige natur.
At v¾re
ŒrvŒgen eller lysvŒgen er jo ikke noget, som man bel¿nnes med, efter at man har
haft en s¾rlig indsigt eller erkendelse, som andre ikke har. At v¾re vŒgen er
noget ganske naturligt, som alle er, nŒr vi altsŒ ikke sover. Men sp¿rgsmŒlet
er nu, om der er en anden mŒde at "fŒ ¿jnene op" eller "at komme
til bevidsthed", end den vi alle kender.
I zen taler man jo om en "pludselig
eller umiddelbar opvŒgnen", og min f¿rste zen l¾rer i Japan Kobori Osho kaldte det en genvindelse af bevidstheden efter at man har v¾ret absorberet i det
kosmisk ubevidste. Det er ensbetydende med den sidste s¾tning i zens trosbekendelse, som siger: At
se sin egentlige natur og blive en buddha. Det var det jeg ¿nskede at se
ved at rejse til Sogen-ji.
Da
Harada Roshi vendte tilbage fra sit bes¿g i USA til den f¿rste osesshin i september, som startede den
24/9 og sluttede den 30/9, begyndte tre meget intensive mŒneders zen tr¾ning. Lige fra begyndelsen havde
jeg planlagt at skulle sidde 5 timer om dagen, selv om vi ikke var i sesshin.
I osesshin perioden, som finder sted Žn
gang om mŒneden, er det almindeligt, at man sidder mellem 10 og 12 timer om
dagen, inklusive den tid man sidder og venter pŒ at komme ind til sanzen hos mesteren.
Der er
ogsŒ en mindre sesshin pŒ en uge hver
mŒned kaldet en kosesshin, men i
disse tr¾ningsperioder kommer man sj¾ldent op over de 5 timers zazen, som jeg alligevel var indstillet
pŒ at sidde hver dag. Nu er det mŒske lidt forkert kun at tale om de timer,
hvor man kontant sidder pŒ sin pude, som zen
tr¾ning. For hvert ¿jeblik er faktisk en forts¾ttelse af ens meditation, uanset
om man reciterer sutraer, spiser, arbejder eller bare gŒr til eller fra noget.
Min
f¿rste sanzen med Harada Roshi i
K¿benhavn havde v¾ret et m¿de med en mulig fremtidig l¾rer, og derfor var
interviewet helt naturligt pr¾get af, at vi skulle l¾re hinanden at kende.
Situationen var nu helt ¾ndret, for jeg var i dette hellige ¿jeblik elev i
Sogen-ji og indstillet pŒ at betragte mig selv som nybegynder i zen tr¾ning hos en l¾rer, som ikke kunne
vide noget om mine tidligere erfaringer med zen
tr¾ningen.
Det var
tydeligt allerede i den f¿rste sanzen,
at jeg var startet helt forfra uden kendskab til, hvor zen tr¾ningen snerpede hen. Jeg bad om lov til at forts¾tte med at
praktisere Sōhaku Kobori's shikan-ONE,
som jeg altid havde arbejdet med. Det fik jeg naturligvis lov til, fordi Harada
selv plejede at vejlede i ¿velsen af en lang og dyb udŒnding i forbindelse med kōan MU. Jeg opdagede hurtigt, at de fleste i Sogen-ji ogsŒ arbejdede med
MU pŒ denne mŒde. Der er ikke forskel
pŒ at arbejde med shikan-ONE og shikan-MU.
Fra min
tr¾ning hos Sōhaku Kobori havde jeg l¾rt at indlede sanzen med at puste ONE kraftigt ud i forbindelse med en lang
udŒnding, idet jeg gav pusten en aspireret sv¾lg lyd, sŒ mesteren tydeligt
kunne h¿re kvaliteten af min udŒnding. Det blev min daglige pr¾sentation af ONE
eller "Waaa......n", som jeg resten af tiden i Sogenji indledte sanzen med.
Efter at
jeg havde bl¾st denne Œnde ud foran Harada to eller tre gange, stoppede han min
fremvisning med et meget h¿jlydt udŒndet og energifyldt Hai!, som pŒ japansk betyder "Ja!" Dern¾st spurgte han
enten om noget, forklarede et eller andet om praksis eller sagde noget om zen. Sanzen endte altid med, at han
ringede med en lille klokke, hvilket ogsŒ var tegn til, at den n¾ste skulle
komme.
En af de
f¿rste gange sagde han meget eftertrykkeligt: Zen tr¾ningen drejer sig om at dr¾be sig selv! og citerede Shido
Bunan's (1603-76) ber¿mte vers:
I live v¾r d¿d
helt d¿d
G¿r da som du vil
Alt er godt
SŒ
forklarede han, at zen tr¾ningen gik
ud pŒ at "dr¾be" sit ego, at d¿ den "store d¿d", at opgive
sig selv og sine intellektualiseringer for at blive genf¿dt med en ny
bevidsthed.
Harada
siger i reglen aldrig noget direkte til Žn om Žn selv, og taler n¾sten altid i
ubestemt tredje person. Han antyder noget, som man kan g¿re, og det er sj¾ldent,
at det er personen foran ham, som han taler til eller vejleder, og det er det
jo alligevel. Han siger sŒledes ikke, at sŒdan er du, og sŒdan skal du g¿re.
I stedet
omtaler han et eller flere mulige tilf¾lde og forklarer, hvad man kan g¿re i
hver situation. Det er n¾sten aldrig personligt henvendt. Men selvf¿lgelig
opfatter man det personligt og pr¿ver at finde ud af, hvad han egentlig mener, sŒledes
at man kan f¿lge hans vejledning sŒ t¾t som muligt.
Dette
kan v¾re meget sv¾rt, og somme tider mŒ man i en efterf¿lgende sanzen stille Harada et nyt sp¿rgsmŒl
for at blive pejlet n¾rmere ind pŒ vejen. Jeg spurgte meget is¾r i begyndelsen,
indtil han fik lukket munden pŒ mig.
Jeg fik
aldrig et klart svar, oraklet svarede pŒ en sŒ tvetydig mŒde, at sp¿rgsmŒlet
altid kom tilbage til mig selv igen, men sŒledes at jeg sj¾ldent var i tvivl om
svaret. Det g¾lder om at v¾re sit eget
lys, som Buddha havde sagt, og selv finde ud af, hvad vej man skal gŒ, og
hvordan man skal leve og praktisere.
Efter et
par ugers daglig sanzen blev jeg klar
over, at jeg var i vanskeligheder. Ligegyldigt hvad jeg sagde eller spurgte om,
sŒ kunne jeg se, at ordene var mine egne intellektualiseringer pŒ baggrund af
en utilstr¾kkelig forstŒelse af zen.
Det var,
som om 25 Œrs zazen og zen tr¾ning, slet ikke havde bŒret frugt
og ikke rigtig var noget v¾rd, fordi jeg stadig fortolkede zen verbalt og filosofisk. Hvis jeg overhovedet skulle komme
videre, ville jeg her i Sogen-ji blive n¿dt til at skralle alt det af, som jeg
dekorerede mit ego med af viden om zen
og komme ind til det essentielle - til den klare ŒrvŒgenhed.
Det
eneste jeg skulle interessere mig for og arbejde hen mod var samadhi. Der blev aldrig talt noget om
"oplysning" eller "opvŒgnen", men altid om samadhi. Det stod mig ikke ganske klart,
hvad Harada mente med det. Der er en gr¾nse, hvor man ikke kan nŒ l¾ngere og derved
opdager, at man er k¿rt fast.
Netop
dŽr burde det vende rundt, men se om det g¿r. Det er ikke ualmindeligt, at man
sl¾ber et helt l¾s zen med sig til
klosteret og pr¾senterer det for mesteren, som afviser det. Derved opdager man,
at man ikke kan bruge sin viden til noget og ikke kan g¿re indtryk pŒ nogen ved
at vise det frem.
Hvad er Buddha's l¾re dybt i bjergenes ubeboede
vildnis? Store klipper er store og smŒ klipper er smŒ!
Den
f¿rste osesshin fra den 24. til den 30. september, som jeg havde forberedt mig
til ved at sidde fem timer om dagen i tre uger, blev en god start. Benene kunne
holde til mere end jeg turde hŒbe pŒ, og jeg havde faktisk ingen besv¾r med at
gennemf¿re ugen i "fuld lotus". I Sogen-ji sidder man mellem 10 til
12 timer om dagen i 7 dage i en sŒdan sesshin.
Jeg
f¿lte, at det var virkelig godt at sidde sŒ l¾nge igen. I sanzen fremviste jeg min lange udŒnding shikan-ONE og mesteren sagde: Vis
mig, hvad der er dig allern¾rmest! Det kunne jeg ikke! Jeg spekulerede pŒ
om han sagde "nearest" eller "dearest", og blev enig med
mig selv, at det nok var "nearest".
Jeg
stillede i de n¾ste dage flere tekniske sp¿rgsmŒl om udŒndingens kvalitet og
berettede om alle de nuancer, som jeg oplevede ved Œndedr¾ttet for at fŒ ham
til at bekr¾fte, at min praksis var korrekt. Det viste sig, at jeg var alt for
interesseret i sŒdanne detaljer. Det var trods alt kun redskaber, som jeg ikke
mŒtte fortabe mig i.
Dern¾st
bragte jeg opm¾rksomheden ind i billedet. Der er to vigtige faktorer i zen
meditationen, og det er Œndedr¾ttet og opm¾rksomheden. Det er ikke
tilstr¾kkeligt at lade den lange udŒnding passe sig selv, mens hovedet er fuld
af tanker og forestillinger. Det er heller ikke godt, at opm¾rksomheden kun
rettes mod disse tanker og forestillinger.
Det, der
skal til, er at fokusere opm¾rksomheden pŒ den ud str¿mmende luft eller rettere
pŒ Œndedr¾ttets udspring i tanden
(bug muskulaturen). UdŒnding og opm¾rksomhed mŒ hele tiden arbejde sammen og
blive Žt. De skal passe sammen eller finde sammen (match) blev der sagt. Der mŒ
ikke komme tanker ind i mellem dem.
Som sagt viste jeg Harada Rōshi en lang udŒnding, som
jeg gjorde sŒ dyb og lang som mulig, hver gang jeg kom ind til sanzen. Hvis jeg ikke umiddelbart efter
denne fremvisning selv havde et sp¿rgsmŒl vedr¿rende praksis, spurgte Harada
Roshi: Hvad er din mentale tilstand (What
is your state of mind)? I begyndelsen svarede jeg, sŒ godt jeg kunne, og
fortalte, hvordan jeg havde det sŒdan mentalt set, men det blev sv¾rere og
sv¾rere at svare pŒ det.
Sp¿rgsmŒlet blev stillet hver dag, uden at jeg anede urŒd,
og mine svar blev til beskrivelser af mine tidligere psykiske fornemmelser
stillet overfor min nuv¾rende sindstilstand i lyset af praksis her i Sogen-ji.
Jeg dekorerede mit ego med evalueringer og analyser!
Der var et eller andet galt fornemmede jeg, og til sidst
blev jeg godt tr¾t af dŽt sp¿rgsmŒl: Hvad
er din mentale tilstand?. Det kunne jo ikke v¾re rigtigt, at Harada
interesserede sig sŒ voldsomt for min psykologiske tilstand.
Sanzen m¿det
endte altid med, at han sagde: Efterlad
dig ingen spor! (don't leave any
traces). Der mŒtte ligge noget bagved denne opfordring til at fort¾lle,
hvordan jeg havde det og derpŒ den prompte afvisning i form af efterlad dig ingen spor! Mine
forklaringer og beskrivelser af min mentale tilstand var jo de "spor",
som jeg efterlod mig, et un¿dvendigt sl¾b af selvoptagethed, som jeg burde
smide af. Fuglene efterlader jo ingen spor pŒ himlen.
Harada Rōshi«s
don't leave any traces! f¿r han
ringer Žn ud af sanzen rummet, er en
meget vigtig del af hans p¾dagogik og vejledning. Det var v¾sentligt for mig at
blive helt klar over, hvad han mente med det. Alt hvad jeg sagde eller spurgte
om, blev efterhŒnden m¿dt med dette efterlad
dig ingen spor!
I den
situation mŒ man v¾re kreativ og
opfindsom for at komme videre i tr¾ningen. Dette var et meget popul¾rt
udtryk i Sogen-ji, at v¾re kreativ og
opfindsom. Det var Chisan's engelske overs¾ttelse af det japanske ord kufu, som betyder at udgrunde, udt¾nke,
udfinde eller finde pŒ.
To ting
er vigtige i zen tr¾ningen. Det ene er, at man er motiveret for
praksis, og det andet, at man er kreativ og opfindsom med hensyn til sin praksis.
Da jeg var blevet klar over, at jeg ikke l¾ngere kunne g¿re rede for eller
forklare noget som helst vedr¿rende mig selv eller min praksis, fandt jeg ud
af, at jeg i sanzen mŒtte pege pŒ den
foreliggende situation eller nuv¾ret, som svar pŒ sp¿rgsmŒlet: Hvad er din mentale tilstand? Jeg
opfattede det som lige nu i dette
¿jeblik! Derfor begyndte jeg i sanzen
at omtale den nuv¾rende eller aktuelle situation.
Jeg
mente, at jeg kom tingene lidt n¾rmere ved at vise, at jeg var opm¾rksom pŒ den
forhŒndenv¾rende situationstotalitet. I zen's
ikke-tvedelte umiddelbarhed er der ingen adskillelse mellem den, der er, den
der oplever og det som opleves.
NŒr jeg
derfor skulle svare pŒ sp¿rgsmŒlet om, hvordan jeg havde det, var det derfor
yderst relevant at sige: "LysvŒgen og glad" eller "lyden af
regndrŒbernes dryppen", hvis dette var, hvad jeg oplevede i dŽt ¿jeblik.
En anden gang udtrykte jeg min gl¾de ved at have lejlighed til at se Harada
denne stund. Jeg fors¿gte at finde pŒ noget nyt hver dag, sk¿nt jeg i
baghovedet havde en anelse om, at dette ikke kunne blive ved.
Da jeg
indledte hver sanzen med shikan-ONE udŒndingen, var det
naturligt, at jeg i den periode besk¾ftigede mig med sammenfatningen af tre
ting nemlig: udŒndingen, nuv¾ret og realiseringen af mŒlet. En morgen spurgte
jeg derfor: NŒr man stŒr i udŒndingens
kildev¾ld og ser fremad og ud i den kontinuerlige str¿m af evig nuv¾r, hvor der
hverken er begyndelse eller ende, hvordan kan det sŒ v¾re, at de gamle zen mestre
talte sŒ meget om "den store d¿d""? Det kan jo ikke v¾re rigtigt,
at man kan v¾re Žt med det vedvarende og aldrig afsluttende nuv¾r og alligevel
skal objektivere en ende pŒ tingene.
Den
"store d¿d" og den "store opvŒgnen", tilintetg¿relse og
skabelse, forgŒen og opstŒen h¿rer ligesom ikke hjemme i det evige nu's verden. Dette var det f¿rste
virkelig delikate sp¿rgsmŒl jeg stillede Harada, og han svarede til min
overraskelse, at omtalen af "den store d¿d" i zen var upaya eller et
hj¾lpemiddel, som l¾reren bruger for at lede eleven ind pŒ den rigtige kurs.
Dette forbavsende svar, hvor "den store d¿d" opfattes rent allegorisk
faldt pŒ et t¿rt sted i min forstŒelse af zen.
Jeg havde sv¾rt ved at skjule min gl¾de over denne us¾dvanlige indr¿mmelse.
Harada
spurgte nu, hvad det egentlig var, jeg ¿nskede at realisere, og jeg svarede med
at Œnde dette sp¿rgsmŒl ud: Hvad...er...dŽt...?
Da jeg ikke ville g¿re mig klog pŒ et svar, kunne jeg blot vise, at jeg
arbejdede pŒ det og pr¿vede at komme det sŒ t¾t som muligt ved at puste
sp¿rgsmŒlet ud. Men en morgen stillede jeg mit andet delikate sp¿rgsmŒl: NŒr jeg Œnder dette sp¿rgsmŒl
"Hvad...er...dŽt...?", og min opm¾rksomhed er f¾stet direkte pŒ det,
sŒ ser jeg pŒ Žn og samme tid ind i eller ud i bevidsthedens enorme
udstr¾kning, er det dŽt?
Ja! Det er det! kom det hurtigt fra
Harada. SŒ sagde han: NŒr du er kommet
dertil, sŒ ved du ogsŒ, hvor n¾rt det er, og sŒ intellektualiserer du ikke
l¾ngere. Denne h¾ndelse fandt sted et par dage f¿r oktober mŒneds osesshin. Jeg f¿lte, at jeg var pŒ rette
vej og gl¾dede mig til at skulle ind i en ny sesshin med den baggrund i
praksis, som jeg nu havde.
Min zazen tr¾ning havde nu stabiliseret sig
sŒ meget, at der begyndte at ske noget interessant. Jeg var naturligvis klar
over, at man i praksis skal ignorere alle interessante fysiske og psykiske
oplevelser for ikke at blive for optaget af dem og derved hindre sin udvikling.
Man mŒ ikke blive afh¾ngig af de enkelte tilstande, selv om de er nok sŒ sp¾ndende
eller lyksalige at v¾re i. Og man b¿r slet ikke ¿nske sig disse tilstande eller
g¿re fors¿g pŒ at fŒ disse tilstande.
De mŒ
gerne opstŒ ganske af sig selv og forsvinde af sig selv, mens man iagttager dem
som drivende skyer pŒ himlen. Men det er selvf¿lgelig lidt sv¾rt ikke at blive
fascineret af dem og ¿nske, at disse samadhi
lignende tilstande eller forstadier til samadhi
skal vare ved. Men alle forventninger om, at der skal ske det samme igen eller
noget mere eller andet i fremtiden, er fatal i zen.
Som jeg
sad der i zendoen, ŒrvŒgen og
opm¾rksom pŒ Œndedr¾ttet, der blev dybere og dybere og finere og finere, indtil
det var n¾sten um¾rkeligt - skete der noget. Det begyndte altid med en s¾r
kriblen i ansigtet og pŒ halsen, som forplantede sig til h¿jre skulder. Dern¾st
oplevede jeg mine h¾nder pŒ en s¾rlig n¾rv¾rende mŒde, ikke som to h¾nder, men
som kun Žn hŒnd? H¾nder er utrolig f¿lsomme og vedr¿rende i zazen. Mine lŒ foldede i sk¿det, vidste
jeg, men pludselig f¿ltes det, som om klumpen blev h¾vet op i brysth¿jde og
forsvandt.
SŒ var
det, at jeg pŒ en eller anden forunderlig mŒde blev trukket ud af kroppen og
mistede min fornemmelse af den lotusstilling, som jeg sad i. Der var en slags
f¿lelsesl¿shed tilstede, men ogsŒ en klar bevidsthed om tilstanden. Det var som
om afstande blev enorme for mit Œbne blik, og belysningen i zendoen ¾ndrede sig. Det svage
elektriske lys i zendoen fik en dyb,
magisk gl¿d over sig. Min interesse for, hvad der foregik i zendoen, var v¾k - jeg var helt alene
eller rettere Œndedr¾ttet og bevidstheden var helt alene.
Det
havde jeg oplevet f¿r. Som barn havde jeg lignende oplevelser, hvor verden
pludselig gik i stŒ, udvidede sig eller "fr¿s fast" i lys. Er det mon
dŽt, den engelske digter William Wordsworth (1770-1850) kalder Intimations of immortality in early
childhood. Det startede altid med, at mine h¾nder blev f¿lelsesl¿se,
ubev¾gelige og n¾sten gennemsigtige, der var en s¾rlig fryd ved det, og jeg
sagde til mig selv: NŒ! Nu er du her
igen, pas pŒ du ikke bev¾ger dig, for sŒ forsvinder det.
Men i og
med denne tanke var jeg allerede blevet for meget bevidst om det, og det var
nok til, at oplevelsen forsvandt igen. Men i zazen er man jo tr¾net i ubev¾gelighed, sŒ derfor kan man fastholde
oplevelsen lidt l¾ngere, indtil jikijitsuen
(leder af meditationen) slŒr pŒ klokken, for at man skal stige ned fra sit s¾de
og gŒ kinhin (gŒende meditation) i
gŒsegang sammen med de andre.
Jeg
kendte ogsŒ oplevelsen eller lignende bevidsthedstilstande fra mine tidligere psykedeliske erfaringer, som ganske
vidst har sŒ mange andre facetter i sig. Men det, at man ser ned ad sig selv pŒ
et "syretrip" og gŒr i opl¿sning i et underfuldt magisk lys, ligner
pŒ en vis mŒde denne zazen erfaring.
Selv om
jeg ikke havde taget "syre", kan jeg huske en meget speciel
oplevelse, som jeg havde, da jeg engang bes¿gte den indiske guru Sri Ram Chandra fra Shahjahanpur.
Jeg havde lige sat mig ned i baggrunden af det store lokale, hvor han gav
"tavs darshan", da jeg
opdagede, at jeg ikke l¾ngere kunne fukusere min opm¾rksomhed.
Hele
synsfeltet gik i opl¿sning, selv lyset forsvandt, og der blev b¾lgm¿rkt ved
h¿jlys dag. Jeg sŒ ud i m¿rket og fik ¿je pŒ to lysende diamanter, som sŒ pŒ
mig. Da jeg g¾ttede pŒ, at det mŒtte v¾re Ram Chandra's blik, kom jeg langsomt
tilbage til den s¾dvanlige virkelighed eller rettere, virkeligheden dukkede
efterhŒnden op igen og faldt pŒ plads.
Hver
gang jeg gik til sanzen og berettede
om de oplevelser, som jeg havde i zendoen,
vidste jeg godt, at man ikke skal g¿re noget stort nummer ud af at have sŒdanne
oplevelser. Men jeg ville dog alligevel fort¾lle om dem, for at Harada kunne
vide, hvad der skete, og hvor jeg var.
Det var
jo op til ham at vejlede mig og f¿re mig i den rigtige retning. Jeg f¿lte, at
jeg mŒtte give ham nogle relevante oplysninger, sŒ han ikke skulle g¾tte sig
til alt. Jeg havde nemlig tidligere erfaret, at selv om han var Zen mester, kunne han ikke vide alt.
Flere gange sagde han: Ja! det er sŒdan
det virker, men efterlad dig ingen spor!
En dag i
den indev¾rende osesshin spurgte Harada, om jeg havde den rigtige st¿tte i tanden (bugmuskulaturen). Det gjorde mig
opm¾rksom pŒ nogle problemer jeg havde i forbindelse med den lange udŒnding og
sp¾ndingen i tanden.
I mange
Œr havde jeg bevidst arbejdet med bugmuskulaturens sp¾ndingstilstand. Jeg havde
l¾rt at sp¾nde bugmusklerne under indŒndingen og fastholde denne sp¾nding under
hele udŒndingen som en st¿tte for Œndedr¾ttet. Det havde medf¿rt en noget
forceret udŒnding, som jeg ikke pŒ dŽt tidspunkt var rigtig opm¾rksom pŒ.
Jeg
troede, at Harada var tilfreds med min st¿tte i bugen, sŒ derfor blev jeg
overrasket over hans sp¿rgsmŒl og t¾nkte, at sŒ mŒtte jeg nok sp¾nde
bugmusklerne lidt mere. Det resulterede imidlertid i, at jeg forcerede alt for
meget og blev helt krumrygget deraf og endte med et meget kort ubehageligt
Œndedr¾t, som pŒvirkede mig mentalt i negativ retning. Jeg fik pludselig
problemer i min praksis. Jeg fik derfor et godt rŒd af Harada, som jeg fulgte.
Jeg
skulle forestille mig, at jeg havde et hult r¿r ligesom en skorsten inden i,
som strakte sig fra tanden eller
begyndte i tanden, og f¿rte op gennem
hele kroppen, halsen, hovedet og var Œben foroven. Jeg skulle nu forestille
mig, at energien i tanden, som pŒ det
tidspunkt var alt for sammenpresset dŽr, langsomt steg op gennem
"skorstenen" og ud i rummet overover issen.
Det var
pŒ aftenmeditation den femte dag i oktober osesshin.
Det var oven i k¿bet fuldmŒne, og jeg havde haft lidt sv¾rt ved at g¿re to ting
pŒ samme tid, nemlig min s¾dvanlige shikan-ONE
praksis og den "hule skorsten", hvor energien steg opad. Allerede
efter 10 minutters zazen skete der
noget forunderligt, for jeg m¾rkede pludselig en vidunderlig klarhed, styrke og
energi, som str¿mmede gennem hele kroppen og strakte rygraden opad.
Tanden var sp¾ndt pŒ en meget livsalig
mŒde og tog sig helt og fuldt af et langt og dybt Œndedr¾t, som jeg slet ikke
beh¿vede at bekymre mig om. Alt fungerede perfekt, uden at jeg viljem¾ssigt set
var blandet ind i det. Selv ikke iagttagelsen af denne fysisk set fuldkomne
tilstand kunne forstyrre den eller oph¾ve den. Jeg sad helt ubev¾gelig og vŒgen
og oplevede William Blakes ord om, at energi
er evig fryd. I de n¾ste timer var jeg for f¿rste gang i mine 25 Œrs zen tr¾ning i en tilstand, som jeg vil
betegne som henrykkelse eller ekstatisk samadhi.
Tilstanden
var en frydefuld oplevelse, som jeg bestemt ikke havde ventet, og som jeg ikke
rigtig vidste, hvad jeg skulle med. Men sŒ l¾nge den varede og virkede helt af
sig selv og passede sig selv, kunne jeg lade den g¿re, ganske som den ville og
blot iagttage den vidunderlige f¿lelse af fryd og livsalighed. Jeg t¾nkte pŒ,
om det mŒske var det, man i yoga
kalder for en kundalinirejsning, og
blev enig med mig selv om, at det var det nok.
Der var
en slags efter gl¿d af f¾nomenet i de f¿lgende dage. Da jeg gik til sanzen den aften, kunne jeg ikke skjule
min eufori og munterhed og startede med at sige, at jeg havde haft en
vidunderlig aften, hvilket morede Harada. Dern¾st sagde jeg, at jeg havde
opfattelsen af, at man i praksis roligt kunne overlade alt til tanden og "skorstenen", sŒ
ville alt v¾re perfekt. Det var Harada enig med mig i, men tilf¿jede, at jeg
ikke mŒtte blive beruset af den tilstand jeg oplevede.
Jeg var
klar over, at jeg hverken skulle ¿nske eller forvente en gentagelse af dette
ekstatiske samadhi. Det forblev ogsŒ
et engangsf¾nomen, som jeg med tilfredshed kunne stige ned fra igen. SŒdanne sesshin oplevelser har nemlig intet med zen at g¿re. De er og bliver ikke andet
end Makyo, som betyder d¾moniske
opleveser.